هفت چیز1 وضو را باطل می کند:
دوازده چیز نماز را باطل مىکند که آنها را مبطلات نماز مىگویند.
1. از بین رفتن یکى از شروط در بین نماز.
2. بروز چیزهایى در بین نماز که وضو یا غسل را باطل مىکند.
3. روى هم گذاشتن دستها در بین نماز.
4. گفتن «آمین» بعد از سوره حمد.
5. انحراف از قبله در بین نماز.
6. گفتن کلمهاى در بین نماز.
7. خنده با صدا و ترجیع و مانند آن.
8. گریه عمدى و با صدا براى امور دنیا.
9. انجام کارى که حالت نماز را بههم مىزند.
10. خوردن و آشامیدن.
11. شک در رکعتهاى نماز دو و سه رکعتى یا شک در دو رکعت اول نمازهاى چهار رکعتى.
12. کاستن و افزودن رکنى از نماز و نیز به صورت عمد از غیر رکن.
نجاست هر چیز از سه راه ثابت می شود:
اول آنکه خود انسان یقین کند چیزی نجس است، و اگر گمان داشته باشد چیزی نجس است لازم نیست از آن اجتناب نماید. بنابراین غذا خوردن در قهوه خانه و مهمان خانه هایی که مردمان لاابالی و کسانی که پاکی و نجسی را رعایت نمی کنند در آنها غذا می خورند، اگر انسان یقین نداشته باشد غذایی را که برای او آورده اند نجس است اشکال ندارد.
دوم آنکه کسی که چیزی در اختیار او است بگوید آن چیز نجس است، مثلا همسر انسان یا نوکر یا کلفت بگوید ظرف یا چیز دیگری که در اختیار او است نجس می باشد.
سوم آنکه دو مرد عادل بگویند چیزی نجس است و نیز اگر یک نفر عادل هم بگوید چیزی نجس است، بنابر احتیاط واجب باید از آن چیز اجتناب کرد.
غسل های واجب هفت چیز است:
اول: غسل جنابت
دوم: غسل حیض( حیض خونی است که غالبا در هز ماه چند روزی از رحم زنها خارج می شود و زن را در موقع دیدن خون حیض، حائض گویند.)
سوم: غسل نفاس( از وقتی که اولین جزء بچه از شکم مادر بیرون می آید هز خونی که طن می بیند اگز پیش از ده روز یا سر ده روز قطع شود خون نفاس است. و زن را در حال نفاس، نفساء می گویند.)
چهارم: غسل استحاضه( یکی از خونهایی که از زن خارج می شود خون استحاضه است و زن را در موقع دیدن خون استحاضه، مستحاضه گویند.)
پنجم: غسل مسح میت( اگر کسی بدن انسان مرده ای را که سرد شده و غسلش نداده اند را مسح کند یعنی جایی از بدن خود را به آن برساند باید غسل مسح میت نماید، چه در حالت خواب مسح کند چه در بیداری، با اختیار مسح کند یا بی اختیار، حتی اگر ناخن یا استخوان او به ناخن یا استخوان میت برسد باید غسل کند. ولی اگر حیوان مرده ای را مسح کند غسل بر او واجب نیست.)
ششم: غسل میت
هفتم: غسلی که به واسطه ی نذر و قسم و مانند اینها واجب می شود.
رساله توضیح المسائل آیة الله فاضل لنکرانی ـ صفحه57
احکام فقهی جهیزیه در اسلام : آیا از احکام فقهی جهیزیه خبر دارید و میدانید لوازمی که تحت عنوان جهیزیه از قبل خریداری کردهاید مشمول پرداخت خمس میشود یا خیر؟ شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید جهیزیه زندگی امام علی(ع) و حضرت فاطمه (س) چه بوده است؟ این لیست را ببینید و با بعضی جهیزیههای امروزی مقایسه کنید. حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام پس از خواستگاری از فاطمه زهرا علیها سلام و شنیدن پاسخ مثبت از بانوی اسلام، زره خود را فروخت و پولش را نزد رسول خدا برد. پیامبر هیچ سؤالی از مقدار پول نفرمود. فقط مشتی از آن پول را برداشت و به بلال حبشی داد و فرمود: « برای فاطمه عطر بخر» . سپس با دو دست خود مشتی دیگر برداشت و به ابوبکر داد و فرمود: « برای فاطمه لباس و اثاث منزل تهیه کن» و عمار یاسر و چند نفر دیگر را برای کمک به او روانه فرمود. این هم صورت جهیزیه فاطمه علیها سلام: پیراهن به 7 درهم، روسری به 4 درهم، حوله خیبری، تختی از برگ خرما ، 2فرش کرباس، 4 متکای پوستی، پرده پشمی، حصیر، آسیاب دستی، طشت مسی، مشک چرمی، قدح شیر، مشک کوچک ، کوزه سفالی دهن گشاد، 2 کوزه گلی، سفره چرمی. وقتی جهیزیه را نزد رسول خدا آوردند، پیامبر نگاهی به آن کرد و اشک در چشمان مبارکش حلقه زد. آنگاه سر خود را به آسمان بلند کرد و عرضه داشت: « خداوندا به این قوم که بیشتر ظروفشان گِلی است، برکت عنایت فرما». ما جهیزیه بزرگتر از این جهیزیه تا دلتان بخواهد سراغ داریم، اما هیچ زن و شوهری را خوشبختتر از علی و فاطمه نمیشناسیم. شما میشناسید؟
برای نمایش متن کامل روی ادامه مطلب کلیک کنید.
.: Weblog Themes By Pichak :.